علائم سنگ مثانه چیست؟

 

Stones in the bladder
Stones in the bladder

سنگ مثانه ممکن است بدون علامت باشد و به راحتی دفع شود، اما اگر بزرگ باشد می تواند درد شدیدی ایجاد کند و منجر به خونریزی یا مشکلات ادراری شود.

در برخی موارد علائم شدیدتر می شوند و لازم است فورا به نزدیکترین اورژانس مراجعه شود. تنها در حدود ۵ درصد از سنگ هایی که در دستگاه ادراری ایجاد می شوند سنگ های مثانه هستند.

سنگ مثانه چیست؟

سنگ های مثانه توده های معدنی سخت شده ای هستند که در مثانه تشکیل می شوند. این سنگ ها هنگامی بوجود می آیند که تخلیه ادار به طور کامل نباشد و همیشه مقداری ادرار در مثانه باقی بماند. در صورتی که این سنگ ها کوچک باشند بدون هیچ علامتی از بدن خارج می شوند.

نشانه های سنگ مثانه چیست؟

اگر اندازه سنگ بزرگ باشد علائم آن نیز بسیار واضح است.

تغییر در رنگ ادرار

اولین علامت تغییر در رنگ ادرار است.  در این صورت به طور معمول رنگ ادرار تیره می شود و یا در ادرار خون وجود دارد.

تکرر ادرار

نیاز مکرر به ادرار کردن نیز یکی از علائم بارز این بیماری است.

درد

سوزش و درد هنگام ادرار کردن به ویژه دردی که در قسمت پایین شکم احساس می شود یکی دیگر از علائم مشخص این بیماری است. در مردان این درد به بیضه یا آلت تناسلی سرایت می کند.

بند آمدن ادرار

در این گونه مواقع بیمار برای شروع ادرار با مشکل مواجه می شود. هنگام ادرار کردن هم جریان به قدر کافی قوی نیست و بیمار با کندی در ادرار مواجه می شود.

در برخی موارد هم بکلی جریان ادرار قطع می شود.

عفونت

اگر سنگ مثانه باعث عفونت مجاری ادراری شود در این صورت ادرار کدر و بدبو می شود.

تهوع و استفراغ

یکی دیگر از علائم سنگ مثانه تهوع و استفراغ است که با کمک داروهای ضد تهوع می توان به تسکین علائم کمک کرد.

چرا سنگ مثانه بوجود می آید؟

هنگامی که بدن با کم آبی مواجه می شود و ادرار برای مدت طولانی در مثانه می ماند سنگ تشکیل می شود. در این صورت مواد موجود در ادرار به هم می چسبند و کریستال های سختی تشکیل می دهند. جنس اغلب این کریستال ها از نمک، پتاسیم و مواد پروتئینی زائد است. برخی غذاها باعث تشدید علائم می شوند.

آنها عبارتند از:

·       خوراکی ها و غذاهای فرآوری شده

·       فست فودها

·       کنسرو سوپ و سبزیجات

·       نوشابه های شیرین و گاز دار

·       گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر

چه عواملی خطر ابتلا به سنگ مثانه را افزایش می دهد؟

برخی عوامل وراثتی یا محیطی هستند و می توانند منجر به تشکیل سنگ در مثانه شود.

کم آبی بدن

اصلی ترین عامل تشکیل سنگ در مثانه کم آبی بدن است. اجتناب از نوشیدن آب کافی باعث تجمع مواد معدنی و شکل گیری سنگ در مثانه می شود. در عوض هیدراته ماندن در طول روز به رقیق شدن مواد معدنی موجود در ادرار و تخلیه مثانه کمک می کند.

دیورتیکول مثانه

دیورتیکول ها پاکت ها یا منافذ غار مانندی هستند. آنها در اندام های توخالی از قبیل: روده یا مثانه دیده می شوند.

این منافذ غار مانند ادرار را نگه داشته و از تخلیه کامل مثانه جلوگیری می کنند. دیورتیکول ها یا مادرزادی هستند و یا در اوخر زندگی به دلیل برخی بیماری ها ایجاد می شوند. مردان مسن به دلیل بزرگ شدن پروستات شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

افتادگی مثانه

سیستوسل یا افتادگی مثانه در زنان هنگامی رخ می دهد که رباط ها و ماهیچه های حمایت کننده مثانه کشیده و ضعیف شوند. در این صورت مثانه می تواند به داخل واژن بیفتد و جریان ادرار را مسدود کند.

چطور می توان از شر سنگ مثانه خلاص شد؟

سنگ های کوچک را می توان به طور طبیعی و تنها با افزایش مقدار مایعات، دفع کرد. اما برای سنگ های بزرگ که درد زیادی ایجاد می کنند باید از اورولوژیست ها کمک گرفت. برخی گزینه های درمانی برای برداشتن سنگ ها در زیر آمده است.

سیستولیتولاپاکسی

این یک روش کم تهاجمی است که در آن متخصصاورولوژی از طریق مجرای ادرار سیستوسکوپ را وارد مثانه می کند تا سنگ را پیدا کند و بردارد. اگر اندازه سنگ بزرگ باشد و نتوان به راحتی آنرا برداشت با کمک لیزر یا امواج صوتی با فرکانس بالا یا اولتراسوند،

سنگ را ابتدا به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و سپس آنها را بر می دارند.

عمل جراحی

برخی سنگ ها را نمی توان به جز جراحی با روش دیگری درمان کرد. جراحی باز یک روش تهاجمی است که در آن جراح با ایجاد یک برش در شکم به سنگ دسترسی پیدا کرده و آنرا خارج می کند.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

فیلر بینی چه کارهایی انجام می دهد؟

برنامه غذایی رژیم زون چیست؟

برای افزایش متابولیسم بدن چگونه اقدام کنم؟